A (tökéletes) citromtorta

Nagyon csokoládépártiak vagyunk, de ez a torta kezdi a tökéletes nyári sütemény címet elnyerni.
Egyszerűen elkészíthető, fondanttal burkolva pedig szép is. :) Ez lesz az egyik torta a négyből, a próbasütésnél azért esett rá a választás, mert tesztelni szerettem volna az új virágkiszúróimat. A színezésnél mellényúltam: a fogpiszkálót kissé mélyebben szúrtam a kék festékbe, így nagyon erős zöld lett, az elképzelésem szerint ennél finomabb mezőzöld lesz a végeredmény. :) Nem bajlódtam a torta elhelyezéssel a fotóhoz: ez próbasütés volt, lesz majd szépen tálalva és fotózva élesben úgyis.

Hozzávalók:
A piskótához: 19*19-es lapokat sütöttünk, de mivel csak 19*35ös formáink voltak, ezért a kész lapok egyharmada "leesett".
9 tojás
9 kanál cukor
9 kanál liszt

A krémhez:
4 tojás
1,5 dl citromlé
2 citrom reszelt héja
6-8 dkg cukor (ha fondanttal burkolunk nem kell több!)
2,5 dl habtejszín
1 zacskó zselatin
1 citrom húsa felkockázva

A bevonáshoz:
10 dkg vaj
ízlés szt porcukor

A fondanthoz:
kb. 10 dkg pillecukor
kb. 20 dkg porcukor
1-2 dkg margarin a kenéshez
kb. 1 evőkanál étkezési keményítő a nyújtáshoz
ételszínezék
2-3 evőkanál citromlé
(ha más színt is szeretnénk, az elején érdemes külön adagolni a pillecukrot)

Elsőként a fondantot készítettem el, mivel ennek ki kell hűlnie. Háromszor harminc másodperc alatt alacsony fokozaton a szünetekben margarinos lapáttal megkeverve megolvasztottam a pillecukrot. Hozzáadtam a festéket, a citromlevet, majd a porcukor felét. A maradék felét egy nyújtódeszkára halmoztam, ráöntöttem a masszát és kézzel összedolgoztam. Akkor jó az állaga, ha ragad a kezünkhöz, tehát akkor, amikor ha tészta volna még tennénk hozzá lisztet. Ha már gyúrható, de még bele-beleragad a tenyerünkbe, akkor készen van. Folpackra tettem, becsomagoltam.

Most laponként sütöttük anyummal piskótát: 3 tojásból pont megfelelő vastagságú lap lesz egy 20*35 cm-es tepsiben. A tojásfehérjét hármas-négyes fokozaton egy kupak citromlével felvertük, a tojássárgáját fehéredésig kevertük a cukorral a habverő egyes fokozatán. A cukros sárgájához hozzákevertük a lisztet majd óvatosan adagolva finom mozdulatokkal hozzáforgattuk a fehérjehabot. 150 fokon előmelegített sütőben sültek, kihűlés után lehúztam a sütőpapírt és méretre vágtam a piskótalapokat.

A sütés alatt a lereszelt citromhéjat összemorzsoltam a cukorral, majd elkevertem vele 4 egész tojást. Hozzáadtam a citromlevet és lassú tűzön sűrűsödésig főztem. Félretettem, kihűtöttem.

Amikor minden kihűlt és munkaszüneti napon sikerült beszereznünk az elfelejtett zselatint, akkor felvertem az előre behűtött habtejszínt. A zselatinport kevés vízben felmelegítettem, amíg elolvadt, után addig kavartam, amíg némileg lehűlt, de még nem kristályosodott ki újra a zselatin. Hozzákevertem a krémalaphoz, majd ehhez hozzáforgattam a tejszínhabot és újra a hűtőbe tettem. A zselatintól megáll, alaposan át kell keverni betöltés előtt.

Betöltéskor a ferdébb, csálébb lapok mentek alulra és középre, a felső piskótalap pedig az aljával felfelé fordítva került a helyére. A krém felét habzsákba töltve körkörösen haladva befelé rányomtam a piskótára, elszórtam rajta egy kis marék citromkockát, majd megismételtem a második emelettel.

Kívülről nagyon vékonyan bevontam vajas krémmel, hogy a fondant ne száradjon ki, ráhelyezéskor lehessen mozgatni még a tortán és ne izzadjon a torta a nedvességtől, ez leszigeteli. Így bevonva hagytam egy éjszakát pihenni a hűtőben.

Másnap elsimítottam a vajas bevonatot, majd a fehér massza esetén okulva, keményítőn kinyújtottam a fondantot. Remek, rugalmas állaga volt, szépen lehetett 2-3 mm vastagságúra kinyújtani. Kb. a torta kétszeresére kell nyújtani, akkor nem kell a gyűrődésekkel szenvedni az oldalán. A sodrófára terítettem és ráemeltem a tortára. A sarkoknál kihúztam, hogy ne gyűrődjön, majd tortasimítóval átsimítottam a tetejét és az éleket, hogy szép szögletes legyen. A széleinél éles kést kell használni, vagy pizzavágót, a derelyevágó, ahogyan a képen látható, nem megfelelő.

Hűtőbe vissza, amíg elkészítettem a virágokat. A pici sárga közepeket egy kis beszínezett fondanttal csináltam. Lecsíptem egy apró darabkát, borsnyi gombóccá sodortam, majd késpengével ellapítottam. Bevizeztem, a nagyobbakat az ujjammal, a kisebbeket fogpiszkálóval, majd fogpiszkálóval és késpengével a helyére tettem. Apró pöttyöket nyomtam rá a porzókat jelezvén. :)

Ujjal bevizezve a virágok hátát felpakolgattam a tortára, aztán csak türelmesen vártam, hogy jöjjenek a kóstolók. :)


Kritikát, észrevételt itt is nagyon szívesen várok: a következőnek már tökéletesre kellene sikerülnie! :)

Címkék: , ,