Rozsos kenyér

A fehér kenyér már elég pöpecül megy, a pasas odavan érte, de én nagyon szeretem a magvas, teljes kiőrlésű kenyereket is, szóval kikísérleteztem egy megbízható, nem morzsálódó, nem túl tömör rozsos kenyér receptet. Teljes kiőrlésű rozslisztet használok, kb. 3 naponta sütök magamnak egy 40-50 dekás cipót. (Azért teljes kiőrlésű rozsliszt, mert ezt vettem egy hónapja leárazva...:D)
Hozzávalók:
30 dkg búzaliszt (BL 80, kenyérliszt)
15 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
kb. 10 dkg öregtészta, búzalisztből, ha épp nincsen akkor 1 - 1,5 dkg élesztővel helyettesítem, de így kicsit tömörebb lesz
1 dkg élesztő
1 evőkanál zabkorpa
2 teáskanál só
1 teáskanál cukor

2-2,5 dl víz
2 evőkanál olaj

A vízből először elég 2 decit hozzáönteni, aztán evőkanalanként hozzáadagolni a többit, ha igényli a tészta. Akkor lesz jó, ha benyomjuk az ujjunkkal és "visszaugrik", de a rozsos tészta kicsit lágyabb, nedvesebb, mint a sima kenyértészta.
20 perc dagasztás után meleg időben kb. 40 percet kelesztem, félidőben átgyúrom egy picit. Ezután megformázom cipónak, beleteszem a cseréptálba. 30-40 perc után szépen a duplájára nő, ekkor éles késsel három helyen bemetszem és lespriccelem vízzel. Hideg sütőbe teszem a tetejével lefedett cseréptálat, 200-220 fokon sütöm, 35 perc után leveszem a tetejét és még 5-8 percig sütöm fedő nélkül. Ez alatt ropogós héja sül. Rácsra teszem, hideg vízzel megspriccelem.

Mehet bele a zabkorpa helyett/mellé mindenféle mag, akár a tetejét is lehet díszíteni tökmaggal, lenmaggal, stb.
Még három naposan is puha, jó ízű kenyér, szépen lehet belőle szendvicseket csomagolni.

Címkék: ,