Kenyér - Búék! :)

A szilveszteri házibulira saját sütésű vekni formájú kenyeret vittem a lencsefőzelékhez. A héja ugyan lehetett volna kissé cserepesebb és ropogósabb, de finom, vékony maradt így is, annak ellenére, hogy nem zár teljesen jól a karácsonyra kapott cserépedény. Ő lett az első kenyér formájú kenyerem... :)

Limara receptjét és útmutatását használtam a tésztához és a formázáshoz. A nagy pihenésbe belefeledkeztem, így az öregtésztám csak másfél órával volt öregebb a kenyértésztánál... ráadásul finomlisztből készült véletlenül... de kiegyensúlyoztam némi plusz élesztővel és nagyon jó lett az eredmény.

Előző este szükséges összegyúrni, majd hagyni, hogy túlkeljen. Másnap már felhasználható, vagy hűtőben lefedve 7-10 napig használható.
Öregtészta:
15-20 dkg liszt
1 dl víz
1 csipet cukor
1 dkg friss élesztő

Kenyértészta:
40 dkg BL 80 liszt
2 teáskanál só
1 teáskanál cukor
2 ek. olaj
2 ek. burgonyapehely (drogériákban, bioboltokban párszáz forintért kapható)
20-25 dkg öregtészta
2 dl víz
1 dkg friss élesztő

Alaposan el kell keverni, gyúrni, egy rugalmas, kemény gombóc születik majd a hozzávalókból. Szép egyneműre kell dagasztani, ami kézzel nem egyszerű, de megvalósítható, minden esetre kényelmesebb, ha kenyérsütőgépre bízzuk.
Dagasztás után duplájára kelesztjük, ez körülbelül egy órát vesz igénybe, a kenyérsütőgép fűti az üstöt, ott gyorsabb is lehet a kelés.
A formázás lépéseit Limara tökéletesen illusztrálta fázisképekkel ITT.

Európa tálban sütöttem meg, ez egy belül mázas cserépedény tetővel. Sütőpapírral kibéleltem és hagytam duplájára kelni benne a megformázott veknit 45-60 percig. Ekkor éles késsel három helyen bemetszettem, a belülről mázas tetőt vizes kézzel átkentem, lespricceltem, majd a lefedett edényt hideg sütőbe tettem. 220 fokon 60 perc alatt sült meg, az utolsó 10 percben tető nélkül sütöttem 200 fokon, hogy szép színt kapjon.

Elkészülési idő: 3 és fél óra, munkaidő: 30 perc.

Most dagasztja a gép a másodikat.

Címkék: ,